El 25 de novembre les dones de tot el món estem
convocades a sortir al carrer per continuar avançant en la lluita contra les
violències masclistes. En els darrers anys, la violència masclista s’ha
considerat un dels problemes més importants amb els quals s’enfronta la
societat actual. Tot i que no es tracta d’un fenomen nou, gràcies a les
reivindicacions del moviment feminista, durant les darreres dècades ha tingut
lloc un procés de denúncia i visibilització que ha incidit en la conscienciació
social del fenomen i que s’ha materialitzat en diferents lleis i polítiques
públiques.
Però malgrat aquests considerables avenços, l’actual
política pública en matèria de violència masclista encara és insuficient per
abastar la complexitat de les violències que pateixen les dones, lesbianes i trans.
Calen més eines per abordar la violència masclista en tots els seus àmbits, més
enllà de la violència en l’àmbit de la parella. S’han d'abordar amb la mateixa
força tots els tipus de violència masclista, tal com recull la reforma de la
Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista. És
cabdal ampliar l’espectre i atendre també la violència institucional, la
violència econòmica, les violències sexuals, l’assetjament laboral, la
violència vicària, la violència obstètrica, la violència cap a les dones
migrades (especialment, exercida a través de la llei d'estrangeria), la
violència envers les dones trans o amb diversitat funcional o els feminicidis
efectuats fora del marc de la parella.
Així mateix, dita modificació de la llei insta les
diferents institucions i administracions, des del Govern de la Generalitat fins
els ens locals, a desplegar polítiques per a la prevenció, l’atenció i la
recuperació de tota mena de violències masclistes i oferir la recuperació
necessària tant a les dones com als seus fills i filles i/o altres persones que
n’estiguin al càrrec.
Per tot
això, és necessària l'actuació de les administracions locals. En un context
marcat per les desigualtats socials que la pandèmia ha agreujat, és més
important que mai que els ajuntaments assumeixin l'obligació de garantir el
dret de les dones a desenvolupar un projecte de vida autònom i independent,
lliure d'obstacles i de violències masclistes, establint mecanismes per a això,
destinant mitjans, recursos i ajuts públics.
Els
ajuntaments tenen moltes competències en matèria de violències masclistes. De
fet, l'actual marc polític i normatiu avala, promou i orienta aquestes
competències del món local a través de les polítiques d'igualtat de gènere. Les
administracions locals tenen un rol central en la promoció i implementació
d'aquestes polítiques. El nostre paper és primordial per a promoure societats
més igualitàries, respectuoses i justes, la nostra proximitat amb la ciutadania
ens situa en un lloc privilegiat en la promoció de la igualtat de gènere.
S'han
d'incorporar canvis, sense dilacions, sense excuses, amb compromís polític i
pressupostari. Cal destinar energies i recursos per generar, des del món local,
polítiques d’abordatge de violències masclistes que siguin veritablement
transformadores.
No ens podem permetre parlar d’igualtat en una societat
que manté una estructura que perpètua i reprodueix la violència. Hem de
treballar per desarticular el model patriarcal. Revisar tot el funcionament de
l’administració municipal per evitar generar victimització i suprimir qualsevol
tipus de violència institucional, entenen la mateixa com la violència exercida
per l’administració pública, per acció o per omissió.
Per tot el que s'ha exposat, el Grup Municipal de Movem Llavaneres a l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres proposa al Ple els
següents
ACORDS:
PRIMER. Promoure una estratègia de ciutat en la lluita contra les
violències masclistes per tal d'articular la xarxa assistencial amb el conjunt
d'àrees i departaments del consistori i unificar els esforços dels agents
locals en un enfocament coordinat i integral contra les violències masclistes.
SEGON. Establir procediments i mesures per evitar la violència
institucional sancionant quan qui pertany o treballi per a l'administració
municipal exerceixi actes de discriminació, així com protegint les persones
davant de les discriminacions que puguin causar tercers.
TERCER. Instar el Govern de la Generalitat i concretament a la
Conselleria d’Igualtat i Feminismes a transferir els recursos econòmics
suficients als ens locals per al desenvolupament de l'estratègia local de la
lluita contra les violències masclistes
QUART. Ampliar el pressupost municipal per garantir l'aplicació
d’un pla d'abordatge i amb avaluació de l'impacte d'aquesta ampliació i
compromís de seguiment i que incorpori els diferents àmbits d'intervenció en
violències masclistes: sensibilització i prevenció, detecció, atenció,
recuperació i reparació.
CINQUÈ. Desenvolupar accions orientades a millorar l'organització
interna municipal i dels recursos del circuit de violències masclistes per
garantir un abordatge coordinat i integral: formació, registre de dades, cura
dels i les professionals, formalització de la responsabilitat institucional i
resposta a les situacions de dol.
SISÈ. Millorar les polítiques de prevenció de les violències
masclistes, especialment, aquelles adreçades a la comunitat educativa del
municipi, aprofundint en la "coeducació" com una eina transformadora
i duent a terme actuacions que involucrin les famílies, per tal d'estendre la
corresponsabilitat de la prevenció a tots els agents educatius.
SETÈ. Incloure la mirada intercultural als equips
professionals dels recursos municipals d'atenció directa per donar una resposta
adequada a les diverses realitats de les dones i evitar la revictimització. Cal
formació específica sobre interseccionalitat i antiracisme que estengui la
inclusió d'aquesta mirada entre professionals, per tal d'oferir-los eines de
treball i potenciar la detecció dels casos de violència masclista en dones de
col·lectius específics.
VUITÈ. Empadronar immediatament totes les dones migrades per
tal que no quedin excloses de sistemes d'ajuts, tinguin accés al sistema de
salut i al sistema d'atenció social.
NOVÈ. Garantir l'habitatge social immediat per a dones en
situació de violència masclista que estan vivint en condicions de precarietat
residencial, ampliant les places d'emergència i els recursos d'habitatge
d'inclusió de les entitats socials. Així com ajuts al lloguer. Desenvolupar
polítiques d'habitatge per dones que es troben en situació de vulnerabilitat
econòmica i residencial. Millorar també la intervenció que duen a terme els
recursos d'habitatge i promoció econòmica perquè sigui integral i coordinada
amb els altres serveis.
DESÈ. Elaborar un Pla de xoc contra la feminització de la
pobresa i recursos per la inserció laboral de les dones. En concret i com a
mínim, plans d'ocupació per dones en situació de violències masclistes, alta
vulnerabilitat, en situació administrativa irregular, etc. Un pla d'ocupació
femení que actuï sobre les causes de la feminització de la pobresa i garanteixi
condicions per revertir la precarietat dels sectors més fortament feminitzats
amb impuls de mesures de conciliació i programes d'adaptació al teletreball.
ONZÈ. Traslladar els presents acords al Ministeri d'Igualtat,
la Conselleria d'Igualtat i Feminismes, l'Institut Català de les Dones, els
grups polítics del Parlament Europeu, Congrés i Senat i Parlament de Catalunya
i a les entitats municipalistes de Catalunya.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada